Proiectele și problemele administrației locale, expuse la emisiunea "Alesul la raport" (Ardeal TV)

Proiectele și problemele administrației locale, expuse la emisiunea "Alesul la raport" (Ardeal TV)
FOTO: Alesul la raport, Ardeal TV


Invitat la emisiunea „Alesul la raport”, difuzată pe Ardeal TV, Dan Vasile Dumitru, primarul comunei Ibănești, a vorbit deschis atât despre proiectele și realizările pe care le bifează, cât și despre problemele cu care se confruntă Primăria Ibănești: stadiul lucrărilor de asfaltare, demersurile pentru obținerea drumurilor forestiere, relațiile dificile cu organismele de avizare și situația lemnelor de foc. 

"Am o speranță foarte mare ca în primăvară să începem lucrările efective pentru opt kilometri de asfaltări"

Acesta și-a exprimat speranța că în primăvară vor începe lucrările efective pentru aproximativ opt kilometri de asfaltări (lista o găsiți AICI), proiectul fiind în implementare, dar în etapa actelor și a documentelor. Este vorba de un proiect pentru care s-a semnat un contract de finanțare cu AFIR Alba Iulia - Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale - care are două componente: opt kilometri și ceva de asfaltări, plus un pod și două străduțe legate de pod, la Dulcea (la Bozon) – podul reprezentând o condiție impusă de AFIR și, totodată, o parte de cheltuieli care nu este eligibilă. „Podul acela ne dă foarte multă bătaie de cap pentru că realizarea lui este destul de complicată și ne-a ținut pe loc mult timp. Din păcate, ne-a fost impus să-l construim de către cei de la AFIR, iar cei de la Apele Române nu știu cum să-ți găsească o virgulă, undeva, care nu-i pusă chiar cum trebuie. Nu-i problema de documentație, e problema de birocrație. Durează foarte mult și condițiile care se pun pentru orice chestiune sunt  foarte drastice. Iar condițiile suplimentare pe care le pun ei, le suportăm noi, locuitorii comunei, din bugetul propriu”, a spus primarul Dan Vasile Dumitru, subliniind faptul că etapa consacrată realizării de documentații o depășește pe cea de execuție propriu-zisă. „Pentru proiectul pe care l-am finalizat anul trecut - asfaltarea străzilor, canalizare, extindere alimentare cu apă - s-a lucrat trei ani la documentații (proiectare, licitații, toate hârtiile etc) și pentru execuție șase luni. Deci, în public, nouă ni s-a văzut o activitate de șase luni, dar nu și cei trei ani de muncă din spate. Nici nu prea au cum să se vadă.”

Demersuri îndelungate pentru obținerea drumurilor forestiere

Obținerea drumurilor forestiere de la Romsilva este un aspect pentru care Primăria face în mod constant demersuri. "Aș fi vrut să recapăt de la Silvic drumurile forestiere, să facem proiecte ca să le putem asfalta și pe acelea pentru că nu poți nici să le asfaltezi, nici să bagi apă pe drumul respectiv, nici să faci canalizare pentru că proprietatea este a statului român, administrată de Romsilva. Nu-ți finanțează nicio entitate europeană, nici măcar națională un proiect pe terenul altuia. Facem permanent demersuri ca să intrăm în proprietatea celor patru drumuri forestiere din comună (Pietroasa, Fătăciunița, Tireu și Tisieu) care, cel puțin pentru partea de Ibănești Pădure, concentrează cele mai multe case. Și, desigur, sunt nemulțumirile oamenilor: gropi, când plouă se distruge drumul, e numai bălți, când e cald norii de praf înfășoară casele. Îi înțeleg, sunt foarte nemulțumiți, unii chiar au zis că «nu-l mai votăm pe primarul ăsta dacă nu face asfalt pe drumurile forestiere». Este o problemă și ne zbatem de ani de zile să le obținem. Într-adevăr, pe omul de rând nu cred că-l încălzesc toate explicațiile astea, dar eu întotdeauna am crezut că este bine să-l fac pe om să înțeleagă adevărata stare a lucrurilor."

Relațiile cu Comisia Județeană de Fond Funciar și Romsilva: o luptă cu morile de vânt

O problemă majoră pe care primarul din Ibănești a subliniat-o în emisiunea de pe Ardeal TV, și cu care se confruntă și primarii altor localități, o reprezintă felul greoi în care decurge relația cu Comisia Județeană de Fond Funciar, dosarele pentru titlurile de proprietate făcând nesfârșite tururi-retururi între Primărie și comisia de verificare. „Avem o problemă extraordinar de mare cu fondul funciar. Adică, întocmești dosarul pentru titlul de proprietate, îl trimiți la comisia județeană, găsește două chichițe, trimite înapoi dosarul, îl rezolvi așa cum ți-au cerut ei prin adresă scrisă, ajunge din nou la comisia de verificare, găsește altceva! Nu l-au verificat de prima dată, iar îl faci, îl trimiți și te trezești că trece câte-un an-doi, și dosarul respectiv se tot plimbă. Sunt, din 2012 până în prezent, deci sunt cinci ani (bine, trei ani a fost blocată legea), dar... din ultimul lot de 150 de dosare, au trecut 6 și celelalte stau. Ne și temem să mai trimitem ceva, că numai facem naveta cu dosarele. E o procedură care nu este normală."

Problema este asemănătoare și la Romsilva, unde documentațiile au aceeași soartă. "Pentru un aviz de la Romsilva, am întocmit documentația, am trimis-o la Direcția Silvică să o verifice, au verificat-o, au zis că e bună, au trimis-o la Regia Națională Romsilva - pentru scoaterea din fond forestier a unei suprafețe de 35 metri pătrați, unde trebuie să ne instalăm niște rezervoare (o aducțiune de apă de pe vale, din pădure). A ajuns la București, cei de la București au zis că nu-i bună documentația, deși era avizată de Direcția Silvică Mureș, a venit documentația înapoi, proiectanții și oamenii care au lucrat la documentație s-au conformat întocmai cu ce au zis cei de la București, au trimis-o la Direcție, au verificat-o, am dus-o iar la București. După un an de zile au zis că au găsit alte chestiuni, că nu-i bun acolo, nu-i bun dincolo, și-n felul acesta plimbăm dosarele", a explicat primarul. Explicația venită de la Romsilva București  a fost că nu lucrează bine cu cei de la Mureș. O luptă cu morile de vânt, iar miza ping-pongului de dosare cu Romsilva este, în acest caz, jumătate de milion de euro, deoarece cei 35 de metri pătrați fac parte dintr-un proiect cu finanțare națională, iar Primăria riscă să-i piardă dacă situația continuă în acest fel. "Am fost la o ședință la Direcția Silvică: «Da' de ce așa grabă, că e doar la începutul lui august?», a fost întrebat Dan Vasile Dumitru. «Da, serios? Ia uitați-vă bine la an - e din august 2016, nu 2017!» Sunt probleme pe care eu, cu colegii primari, nu știm cum să le mai rezolvăm. Se întâmplă același lucru la Comisia Județeană de Fond Funciar. Să știți că sunt foarte mulți colegi ca mine, primari, care se lovesc de un zid de nepătruns la comisia respectivă".  

Primarul comunei a sancționat și modul de soluționare a problemelor de către Prefectură. "Prefectura a găsit de cuviință să mă amedeze că nu am respectat nu știu ce termen. Mi-au pus 100 milioane amendă și acum mă judec cu ei că au pus amenda în mod abuziv, prin faptul că am luat atitudine împotriva lor, să spun ce fac. Așa au rezolvat problema. Este ca și cum eu m-aș răzbuna pe alegători că, «de ce mă deranjezi la primărie toată ziua, ia vezi că te amendez că nu ai șanțul făcut în fața casei!». Deci asta a fost modalitatea de a soluționa problemele, și nu sunt problemele mele personale, că sunt ale oamenilor, trebuie să te duci cu ele în fața unor instituții care sunt obligate să se ocupe de ele!"

Întrebare primită din comună: "Când se dau lemne de foc de la primărie pentru cei care nu au composesorat?"

Primar Ibănești: "E foarte greu de spus când se dau, problema stă în felul următor: comuna are pădurea comunală. În pădurea comunală avem marcate în prezent 4 partizi de masă lemnoasă pentru care Consiliul Local a aprobat prețul de exploatare, preț care de doi ani este tot mărit până când a ajuns în momentul de față, la una din partizile de pe Bucini, la 150 lei/ metru cub, prețul de exploatare. În mod normal, o astfel de partidă se exploatează cu 90-100 lei. Am oferit preț de 150 lei/ metru cub ca să scoată lemnul din pădure și să-l aducă la drumul auto, să-l putem da la oameni. Nu a venit nicio firmă de doi ani de zile, cu toate că tot am mărit prețul. Avem o altă partidă, pe Florești, pe drumul Valea Iepii-Florești. Acolo, prima partidă era de 1.500 metri cubi, a doua partidă este de 750 metri cubi. Nici pentru a doua partidă, care e mai ușor de exploatat (am stabilit prețul de 130 lei/ metru cub), nu s-a prezentat nicio firmă ca să-l exploateze. Știu că oamenii nu se încălzesc cu explicațiile mele, dar asta este situația. Nu mă pot duce, să mă apuc de tăiat eu lemne, primarul sau vreun angajat din Primărie, ca să pot face lemne, să le tai bucăți, să le dau la oameni. Trebuie să fac lucrul ăsta cu firmă de prestări servicii care este autorizată să exploateze masă lemnoasă (au un atestat de exploatare a masei lemnoase, nimeni altcineva nu poate intra în pădure să taie lemnele respective). Firmele pot să fie de oriunde, și din Belgia dacă vrea să vină o firmă de exploatare poate să exploateze și să scoată. Din  comună, de cei pe care-i cunosc, m-am rugat personal să meargă să exploateze, dar nu le este rentabil. Îmi spun așa: «mă duc să licitez o partidă din pădure, o cumpăr, dau pe ea 100 de lei, să zicem...»  Apoi, îl costă exploatatul încă, să zic, 150 de lei, ar fi 250 de lei. Și duce lemnul la Sebeș, la cherestea și-l dă, dacă are bonus de preț, până la 380-400 de lei. Deci nu vine omul să lucreze cu noi. Acum, să vedem modificările pe care le-a adus legislația, nu știm ce o să se întâmple cu legislația asta nouă, deocamdată lucrurile sunt destul de încurcate.

Mai avem două partizi, pe Tisieu și pe Tireu, în pășunea comunală, exploatarea lor a fost contractată, dar aici suntem primii noi, cei cărora le ard degetele – nici instituțiile noastre, și nici Primăria nu au lemn de foc la ora actuală. Și atunci, le-am direcționat ca să pot să fac foc la școală și la primărie. Pentru cei care nu au composesorat, într-adevăr este o problemă foarte grea cu lemnul de foc. Măcar dacă ar accepta să marcheze de la cei care au proprietăți lemnul de pe fânețe, dar și procedura aceea este destul de complicată, nu poți să circuli pe drum cu o bucată de lemn pentru că vine poliția și ți-l confiscă, îți dă amendă... Cu părere de rău că nu pot să dau decât explicații, asta este situația. La o ședință cu reprezentanții instituției prefectului Prefectură s-a dezbătut ore întregi problematica asta, chiar ni s-a cerut comunelor Gurghiu, Hodac și Ibănești să renunțăm la lemnul de foc pentru populație pe care ar trebui să-l dea direcția silvică, în favoarea celor de la câmpie. Nu sunt de acord cu așa ceva. Cum să cumpărăm noi lemne de la câmpie? Există o promisiune că ar fi lemn de foc, dar din ce explicații au dat cei de la direcția silvică în ședința respectivă, lemnul de foc pe care-l au este lemn de rășinoase. Acum... în vară am avut o partidă de lemn de foc de 600 metri cubi care s-a vândut la populație. Cei care au fost primii pe lista pe care am avut-o la Primărie au avut lemn de foc, în ordinea în care erau puși pe liste, dar am avut reproșuri că de ce în lemnul ăla de foc, a mai fost și de brad, a mai fost și niște plop, de ce nu a fost numai fag. Chiar acolo am ajuns! Pentru că atunci  când s-o marcat partida aceea în pădure, au marcat ce trebuia selecționat acolo, și fag, și plop, și brad, după cum e consistența. Avem 730 de cereri de lemn de foc, fiecare dintre ele solicită câte 10 metri cubi (peste 10.000 m steri) – asta este cerea la ora actuală. Lemnul pe care-l avem e în jur de  4.500 metri steri, deci am avea, dacă ar veni să-l exploateze cineva din pădure, că așa cântă cucul pe el... cum s-ar zice."

Întrebare primită din comună: "Asfaltări de ce nu se mai fac niciodată? Este jale pe drumurile comunei!"

Primar Ibănești:  "Așa cum am mai spus, se întârzie lucrurile, merg greu. Am trimis la Agenția Națională  de Monitorizare a Achizițiilor Publice documentația pentru licitația prin care în primăvară sperăm să atribuim contract (pentru cei 8 kilometri jumătate). Am trimis documentația pentru avizare, toți factorii de decizie de la nivel local și de la Alba Iulia, care este finanțatorul nostru, și-au dat girul, acuma e rândul Agenției Naționale ca să putem să încărcăm pe site-ul e-licitație documentația să vină executanții la licitație. Dar nu se activează butonul – pentru că nu ne dau avizul. Dintre motive: primul – nu a fost formulată bine nu știu ce condiție pusă către ofertanți (acum o lună de zile). Am reformulat, am trimis-o înapoi. Săptămâna trecută ni s-a spus că am pus prea  mulți oameni cu funcții de decizie implicați în derularea contractului, pentru că au figurat acolo muncitorii care lucrează la drumuri (m-am gândit că fac parte din comisiile de recepție; trimit pe teren să măsoare, să verifice, muncitorii pe care-i am, nu-l trimit pe cel de la contabilitate, că nu avem alți funcționari). M-am conformat (...) Nu verifică odată întregul proiect, puteau să spună de prima dată – nu-i bun acolo, nu-i bun acolo. Acum, mă trezesc, că din lista de 20 de persoane, «ni se pare nouă că inspectorul ăla nu ar trebui să figureze». Și iar îmi trimit lista înapoi... Am zis și asta le spun și angajaților din primărie, să nu se comporte în felul ăsta, să-și facă munca așa cum scrie la carte. Metoda cea mai bună pentru a păstra un funcționar pe post, ca să lucreze într-adevăr pentru public, este să-l scot și pe el la un vot. Oare câte voturi ar lua funcționarul ăsta ca să rămână pe funcția respectivă? Și de multe ori le spun gândiți-vă că v-ar vota și pe voi cineva și atunci cât de mult te apleci la problemele oamenilor. Măcar un vot de blam pentru funcționarul care nu-și face treaba." 

Întrebare primită din comună:  “La noi pe uliță, de o bună bucată de vreme e întuneric beznă și nu ne merge internetul. N-avem becuri pe stâlp”

Primar Ibănești:  „Mulți îmi reproșează: «de o săptămână nu îmi merge iluminatul!». Dar, dacă s-a stricat luni seara, de ce nu ai sunat marți? Nu pot să umblu toată noaptea prin comună ca să văd  dacă merge iluminatul! Dar, avem un registru de defecțiuni, registrul acela este și la drumuri, și la iluminat și la alte probleme care țin de noi. Cea mai simplă soluție: să dea un telefon, numărul nostru este 538.300. Cred că aceeași problemă este și cu internetul. Providerul de internet nu poate merge pe toate ulițele, trebuie să sune, să anunțe. Este drept că, atunci când se arde un bec izolat, nu este reparat a doua zi pentru că avem contract cu o firmă de service, din Reghin care nu trimite pentru un bec echipa de intervenții. Dar, de regulă, pe zi se ard cinci becuri și tot a doua-a treia zi, daca se adună zece becuri, sunăm ca să vină echipa să înlocuiască becurile. Toată suprafața comunei este acoperită cu iluminat, care se aprinde automat și se stinge automat, în funcție de iluminarea exterioară. Că apar defecțiuni, recunosc, apar. Am avut o perioadă de vânturi puternice – un vânt puternic lovește crengile unui copac, acestea atinge firul de iluminat, se produce un scurt-circuit și atunci contactorul de la transformator decuplează siguranța și nu mai merge iluminatul. Dar n-am de unde să știu decât dacă ne anunță!"

Urmăriți emisiunea integral "Alesul la raport"

Alesul la raport - Dan Vasile Dumitru, primar com. Ibănești from ARDEAL TV (GligaTV) on Vimeo.