Tarifele la apă se majorează

Tarifele la apă se majorează
FOTO: Tarifele la apa potabilă și uzată s-au majorat


Tarifele pentru apa potabilă produsă, transportată şi distribuită şi pentru canalizare-epurare pentru comuna Ibănești se majorează de la 2 lei/mc la 3,40 lei/mc pentru apa potabilă și de la 1,95 lei/mc la 2,72 lei/mc pentru canalizare-epurare. Propunerea de mărire a prețurilor a venit din partea Serviciului Public de Alimentare cu Apă și Canalizare – Comuna Ibănești și a fost adoptată în ședința Consiliului Local din data de 30 martie 2018, prin HCL nr. 30/ 30 martie 2018.

Potrivit raportului de specialitate al "Serviciului Public de Alimentare cu Apă şi Canalizare - Comuna Ibăneşti", majorarea tarifelor are ca principale motive diminuarea încasărilor prognozate, ca urmare a reducerii consumului de apă de către populație, și, pe de altă parte, costurile mult mai ridicate decât era prevăzut pentru energie electrică, analize, autorizări și salarii.

În ședința Consiliului Local din 30 martie 2018, șeful serviciului, Gliga Petruț, a explicat că, după o analiză realizată de consultantul serviciului de apă, pentru ca acesta să poată funcționa ar fi nevoie de un tarif la apă de 5,80 lei/mc, ceea ce este foarte mult pentru orice cetățean al comunei, și s-a stabilit ca acesta să crească la 3,40 lei/mc. "Prețul poate să și scadă după ce serviciul de apă începe să funcționeze normal”, a precizat șeful serviciului.

“Pentru reducerea cheltuielilor (strict necesare) de funcționare am luat următoarele măsuri: s-au înlocuit toate becurile mari consumatoare de energie cu becuri tip LED; s-a recurs la efectuarea a câte o lună de concediu fără plată de către fiecare angajat al serviciului; cu acordul părților, s-a redus cu un post numărul angajaților serviciului cu toate era nevoie de acest post pentru funcționarea în bune condiții a serviciului și pentru a face față tuturor problemelor apărute (a deselor avarii produse de îngheț, lucrări etc.)”, se arată în raportul de specialitate.

E nevoie de soluții de eficientizare

Creșterea prețului ar putea reprezenta însă doar o ieșire de moment din impas, cu efect de tip boomerang, care să conducă la o scădere și mai mare a consumului și, implicit, la un nivel și mai scăzut al încasărilor, de aceea primarul comunei, Dan Vasile Dumitru, consideră că, pe termen lung, serviciul de alimentare cu apă și canalizare trebuie să aibă în vedere eficientizarea consumului de energie și a muncii, venind în acest sens cu câteva recomandări. "Avem posibilitatea să încercăm un proiect pentru acest serviciu, de exemplu pentru contorizarea electrică, sau să se facă izolație pentru rezistența aceea de pe deal, să ne dezicem de pompele de la Florești; însă să plătim salariile personalului acestui serviciu nu putem", a spus acesta în ședința Consiliului Local.

Pe de altă parte, a arătat că oamenii ar putea să își citească indexul și să-l transmită telefonic. În prezent, în fiecare lună, un om merge pe teren pentru citirea tuturor ceasurilor din comună și pentru a încasa sumele aferente consumului de apă. Pe lângă faptul că este o comună mare, cu multe case risipite, ceea ce încetinește mult munca, sunt dese situațiile în care angajatul serviciului trebuie să dea la o parte capacul, să curețe căminul de apă, lucruri care iau timp și pe care ar putea să le facă chiar beneficiarul. În acest context, auto-citirea, metodă practicată cu succes de furnizorii de energie electrică sau de administrațiile blocurilor pentru citirea apometrelor, ar putea fi de un real ajutor serviciului de apă și canalizare. "Metoda ar presupune ca fiecare persoană să transmită lunar telefonic consumul de apă înregistrat, iar deplasarea în teren a unui angajat pentru citire s-ar face doar de 2-3 ori pe an", explică primarul comunei. În acest fel, un muncitor ar fi degrevat de o sarcină, ar putea face altceva în locul ei și, în același timp, beneficiarul ar fi mai responsabil, ar verifica instalația și ar curăța ceasul.

De asemenea, s-ar putea avea în vedere inclusiv o convenție între serviciul de apă și Poșta Română, pentru a se proceda exact ca în cazul facturilor la energie electrică sau la telefonie, mai sugerează acesta, subliniind faptul că, pentru ca serviciul să funcționeze normal și stabil, este nevoie de soluții concrete pentru organizarea și eficientizarea acestuia.