Ziua Ștafetei. Ce vreau să devin când voi fi mare?

Ziua Ștafetei. Ce vreau să devin când voi fi mare?
FOTO: Elevi, profesori, mentori și părinți implicați în Ziua Ștafetei 2018


14 elevi din clasele a VIII-a de la Școlile Gimnaziale Ibănești și Ibănești Pădure au participat în perioada 18-21 noiembrie la programul "Ziua Ștafetei", având astfel ocazia să descopere, alături de profesioniști în domeniu, ce presupun concret meseriile pe care visează să le aibă.

Andreea Matei dorește să devină asistentă medicală. A petrecut o zi întreagă la un cabinet medical, a văzut cum se fac injecții, cum se ia tensiunea, dar cel mai mult a impresionat-o când, la ecograf, a văzut bătând inima unui făt. „A fost o experiență foarte frumoasă și vreau să devin ce mi-am propus”, spune Andreea. 

Copiii au ales

Simbolic numită Ziua Ștafetei - pentru că profesioniștii din domeniu predau ștafeta tinerelor generații – acțiunea este împărțită în două etape: o parte practică, în care elevii descoperă alături de mentori, la locul lor de muncă, domeniul ales, învață și își exersează abilitățile și o întâlnire finală, pentru concluzii, la care participă elevi, părinți, cadre didactice și mentori.

“Am început prin a întreba copiii ce vor să se facă când vor fi mari. Am primit răspunsuri dintre cele mai variate: pilot de avion, polițist, avocat, jurnalist, programator, dentist, medic veterinar, pompier, contabil, fizician, asistent medical, inginer designer”, spune Camelia Petra, director adjunct al Școlii Gimnaziale Ibănești și coordonatoarea proiectului.

Paula Suceava își dorește să fie contabil, iar mentorul ei a fost Gliga Delia (Primăria Ibănești), Andreea Matei, să fie asistentă medicală și a aflat mai multe despre această meserie la Cabinetul Medical Individual Filep Maria, Cristina Todoran a învățat mai multe despre meseria de dentist la DaDent, în Târgu Mureș, alături de medicul dentist Radu Popa.

„De mică am fost învăţată să nu mint, să spun mereu adevărul”, spune Alexandra Bocicai, care dorește să fie avocat, iar juristul Adriana Roman, de la Colegiul Medicilor Mureș, i-a fost mentor.

"Îmi plac desenul și matematica, în special să proiectez în stil matematic obiectele din jurul meu. Îmi place să dau sfaturi bune și potrivite oamenilor care doresc să aibă în casă un design cât mai frumos. Este o meserie bine plătită și foarte căutată și o pot practica acasă, alături de familia mea", ne-a zis Miriam Pașca, care își dorește să fie inginer designer (mentor, Victor Marin), iar Paula Dohotari a mărturisit: "După ce termin liceul, aş vrea să urmez o facultate de medicină veterinară ca să pot să îmi îndeplinesc visul din copilărie" (mentor, medic veterinar Petruța Buțiu).

Mihai Suceava a ales meseria de pompier, călcând astfel pe urmele tatălui, respectiv mentorului său, Dorel Suceava. Veronica Frandeș este atrasă de jurnalism (mentor Adina Brânciulescu), iar Ioana Maria Farcaş, Diana Maria Feier și Nicolae Fiţ i-au avut mentori pe Alin Popoviciu și Călin Tătar, ei fiind interesați de meseria de polițist (ultimul dintre ei țintește, în special, spre o carieră de pilot). 

Lui Armand Todoran, pasionat de fizică, vizita la profesorul Daniel Aștilean, de la Liceul "Petru Maior", din Reghin i-a demonstrat încă o dată cât de amuzantă și de distractivă este această disciplină, el dorind o carieră de fizician teoretician, iar lui Ionuț Pescăruș, Ziua Ștafetei i-a confirmat faptul că alegerea lui este cea bună - programator (mentor - profesor Nicolae Moldovan). Pe de altă parte, lui Paul Chirteș, plecat foarte încrezător la drum ("este meseria perfectă pentru mine!") această experiență i-a dovedit că meseria de traducător nu este chiar ceea ce-și imagina și că, în ciuda pasiunii și a înclinației lui pentru limba engleză, trebuie să  mai reflecteze asupra alegerii lui (mentor, Simion Cioloca, traducător). 

“A fost o experiență din toate punctele de vedere. V-ați descoperit înclinația, o parte dintre voi v-ați confirmat visul, și alții ați descoperit că nu este chiar ceea ce ați vrea să faceți mai departe. Consider că a fost un real câștig. Ce mai rămâne? Rămâne să învățați, să vă pregătiți, să fiți serioși, pentru că să-ți atingi visul înseamnă să-ți alegi corect calea. Urmează un liceu, urmează un rezultat la un examen ca să ajungi la acel liceu și, apoi, bineînțeles, multă muncă. Dar am pornit cu dreptul, vreau să vă felicit pe toți, să vă mulțumesc că ați dat curs acestui proiect și că l-ați abordat cu seriozitate”, a spus Ingrid Dan, directoarea Școlii Gimnaziale Ibănești la întâlnirea de la finalul proiectului.

Impresiile părinților

Proiectul vizează direct și părinții, care trebuie să sprijine și să îndrume copilul în alegerile pe care le face, aceștia fiind invitați la discuțiile de final de proiect. "Mi s-a părut extraordinar când a venit Armand și mi-a explicat - Uite, tată, ce se întâmplă la școală! Trebuie să mă duc să îmi aleg ce profesie o să am în viitor! și l-am întrebat: Chiar, vrei să-mi spui în două propoziții ce vrei să faci în viitor pentru că ar fi bine să știi, e foarte important să ai o țintă! Fizică teoretică? De ce nu aplicată? Și mi-a explicat că îl atrage ideea de calcule, de a încerca să găsească răspunsurile în mod cerebral, deși noi încercăm, prin educația pe care i-o dăm acasă întotdeauna să pună în aplicare tot ce învață, nu să țină doar la nivel teoretic. Și mi-a explicat că orice lucru care ajunge să fie aplicat mai târziu, inițial trebuie rezolvat teoretic. Experiența l-a încurajat să meargă mai departe, să-și pună întrebări și, de fapt, asta este cel mai important, să-ți pui mereu întrebări, să fii mereu curios, pentru că altfel nu mergi înainte", a povestit Daniel Todoran, tatăl lui Armand.

Pentru elevii de clasa a VIII-a, aflați în fața nu doar a unui examen, ci a unei decizii, prima decizie serioasă pentru viitorul lor profesional, Ziua Ștafetei reprezintă o activitate foarte importantă. Până în acest moment, ei știu că au o preferință pentru o materie, mergând un pas mai departe, poate au o pasiune (un hobby) și cele două, împreună, îi fac să se gândească la un anumit domeniu de activitate. Și tocmai aici intervine Ziua Ștafetei, un proiect prin care elevii, susținuți de cadre didactice și de mentori, află ce presupune acesta în mod concret, ce diferență este între ceea ce-și imaginează și ceea ce presupune, de fapt, respectiva meserie.

"Copilul are în față un viitor incert, undeva într-o zonă gri. O zonă în care știm că ne dorim, și atât! De vise frumoase. Dar dacă vei vedea vedea dincolo de zona aceasta gri ce înseamnă cu adevărat ceea ce-ți dorești, vei ști dacă este ceea ce vrei să fii pe viitor sau, normal, în timp planurile vor suferi mici modificări. Această experiență reprezintă  un pic de sprijin în această direcție din partea noastră, a școlii, și a celor care au acceptat să vă fie mentori, dar măcar, experiența avută vă spune clar: Da, este ceea ce-mi doresc sau nu!, și dacă este ceea ce-ți dorești, poți să-ți urmezi visul, știi calea pe care o ai de urmat!", a încheiat Ingrid Dan.

Ziua Ștafetei este un proiect care se desfășoară la nivel național, la care participă anual 2.500 de copii și tineri din România.