Atestate de anul acesta ca meșteri populari, Dorina Farcaș și Elena Murar creează cămăși folosind tehnici diferite ale lucrului de mână care pun în evidență, fiecare în felul ei, frumusețea motivelor tradiționale românești.
Când scoate un model pentru o cămașă cu umăr înflorat și viu colorat, care se poartă la "șorțul cu peană", Dorina Farcaș pune peste pânza cu modelul deja cusut o coală de calc, pentru a-l putea desena cu acuratețe. Apoi, întinde bine pe masă materialul nou, alb, pe care urmează să coasă, peste el pune o coală de indigo, coala de calc și le prinde bine în piuneze pentru a putea contura, cu creionul sau cu pixul, modelul pe care urmează să-l coasă. "Înainte, când nu aveau calc, femeile foloseau hârtie la sul", povestește Dorina. "Înmuiau o cârpă în ulei și dădeau cu ea peste hârtie". Iar de aici, începe partea cu adevărat migăloasă: umple conturul desenat, cusând cu pășituri, de sus în jos, fir lângă fir. Cel mai bine lucrează așa pe "puplin" și coase cu fir de bumbac, pe care mai întâi îl umezește și îl dă prin pânză pentru a se asigura că nu iese culoarea din el. Funduri de pernă, fețe de masă, modele de pe cămăși mai vechi, toate pot fi pentru ea surse de inspirație.
Cămașa la care lucrează astăzi nu are însă un umăr cu o cromatică bogată. Nici modelul nu mai este desenat în prealabil pe pânză, ca în cazul țesăturii pline a puplinului. Acul ei așterne harnic rânduri verticale ("șâre") de flori negre, mărunte, cusute în butucași (în X-uri) pe pânza de panama, pentru o cămașă bârsănească. Nu mai sunt contururi rotunjite de flori, ci coase pe ochiurile din material, respectă ordinea și numărul împunsăturilor, iar motivele realizate astfel sunt mai stilizate, geometrice chiar.
Modele stilizate și efecte picturale cu butucași și pășituri
Aceasta este, de altfel, tehnica de lucru preferată de Elena Murar care, folosindu-se de butucași și pășituri, reușește să creeze modele de-a dreptul picturale. A început cu cămăși bârsănești cusute pe panama, primul model fiind chiar unul dintre cele mai grele și bogate, dar și-a dat seama de lucrul acesta doar mai târziu, după ce cususe deja câteva cămăși. De la mama ei, care brodează costume populare, a învățat să croiască, să adauge pavă, să încrețească la gât, să modeleze cănaci. Cu timpul, a învățat chiar multe tipuri de încrețituri, a început să lucreze pe materiale mai fine și mărunte, pe albiniță și in topit. A avut nevoie de ceva timp până să îndrăznească să introducă, pe lângă cele câteva mărgele aurii discrete, și un strop de culoare, trecând peste monocromia cămășilor bârsănești - la început puțin roz, apoi a trecut la combinația negru-roșu, după care a abordat o paletă cromatică bogată, ajungând la trandafiri ampli, în multe nuanțe, cu jocuri de umbre care le conferă volum. Iar acum coase în butucași chiar și cămăși cu umăr bogat.
Principala ei sursă de inspirație este o veche carte de modele de la mama sa, din care scoate modelele pe hârtie de matematică sau milimetrică: numără fiecare ochi, îl trece pe hârtie și, când începe să lucreze, are mereu hârtia în față. La modelele în care motivele se repetă este mai simplu, ajunge să le învețe pe de rost, dar sunt cazuri în care trebuie să numere fiecare împunsătură.
Recent, Dorina Farcaș și Elena Murar au primit atestatul de meșteri populari de la Centrul Județean pentru Cultură Tradițională și Educație Artistică Mureș (C. J. C. T. E. A.), iar creațiile lor vor putea fi admirate la expozițiile și evenimentele cu specific tradițional-meșteșugăresc.